מדוע נכתב 'והאבנים תהיינה על השמות' ולא הפוך ומדוע לשון חותמת?

אתר קול חי No Comments on מדוע נכתב 'והאבנים תהיינה על השמות' ולא הפוך ומדוע לשון חותמת?

בשיעורו של הרב משה חיים לאו על פרשת תצווה, הקשה הרב לאו מדוע נכתב בפסוק ואבנים תהיינה על השמות ולא להפך ומדוע נכתב לשון חותמת? ומה עונה על כך המהרי"ל דיסקין? | הזאינו

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שיעורו של הרב משה חיים לאו בפרשת השבוע: "בפרשתנו נמצאים שמונת הבגדים של הכהן הגדול ואחד מהם הוא כידוע החושן משפט ועליו נאמר 'והאבנים תהיין על שמת בני ישראל שתים עשרה על שמתם פתוחי חותם איש על שמו תהיין לשני עשר שבט".

"הפסוק הזה", מקשה הרב לאו. "מבנה הלשון שלו נראה קצת מוזר. לכאורה נראה היה לכתוב 'והשמות יהיו או תהיינה על האבנים' ולא 'האבנים על השמות'".

ועוד מקשה, "כתוב בפסוק 'פיתוחי חותם' שזה לשון חותמת ולכאורה החותמת למה, כי בחותמת השם כתוב בצורה הפוכה – אם כן בשעה ששמים את השם על החותמת השם נמצא בצורה הפוכה, אז היה מקום לומר אם כתוב 'פיתוחי חותם איש על שמו' משמעות הדבר היא חותמת, בצורה הפוכה ולא חריטה".

"עונה המהרי"ל דיסקין על שתי השאלות, בעוד שאנחנו עד היום הבנו שלוקחים את האבן ועליה חורטים ואם כן חורטים לפי הסדר, ניתן לומר שהאבן היא משוקעת בתוך חושן המשפט. יש את החלק החיצוני שמופנה כלפי הרואה ואת החלק הפנימי כלפי האפוד וגופו של הכהן הגדול – והחלק הפנימי שהוא יותר בפנים עליו צריך יהיה לחתום את השמות, מהצד הפנימי ולא מהחיצוני – והיות והאבנים הן שקופות אז כשחורטים את השם בצד הפנימי ניתן לראות את השמות כשרואים את האבנים מבחוץ מעבר לאבן – ואם כן צריך לחרוט בצורה הפוכה בדיוק כמו בחותמת".



0 תגובות